Friday 9 December 2011

Tajuk 7: Kaedah Penilaian Bahasa


7.1 Kerangka Konsep
 
 
7.2 Penilaian Melalui Kontrak Pembelajaran 
Penilaian melalui  Kontrak Pembelajaran dikenali  juga  sebagai Perjanjian Pembelajaran merupakan suatu persetujuan atau kontrak yang dibuat di antara guru dengan pelajarnya (individu/kumpulan) berhubung dengan sesuatu tugasan secara bertulis. Kontrak ini biasanya ditandatangani apabila kedua-dua pihak bersetuju dengan kriteria atau syarat-syarat yang telah disenaraikan. Biasanya terdapat kompromi berkenaan kriteria yang ditentukan. Kriteria ditetapkan oleh
guru agar tahap pencapaian yang diharapkan tidak terjejas.


 7.2.1 Cara Pelaksanaan 
  • Pelajar menyatakan gred yang diharapkan dan sistem pengredan untuk keseluruhan proses pelaksanaan tugasan.
  • Guru menentukan sistem pengredan untuk kaedah penilaian keseluruhan proses pelaksanaan tugasan.
  • Gred    akhir    dibincang   dan    dipersetujui    antara    guru    dan    pelajar berdasarkan kriteria yang ditentukan.
  • Penilaian dibuat oleh pelajar dan rakan sebaya. Guru hanya memantau penilaian tersebut untuk menjamin kesahan dan kebolehpercayaan.
 7.2.2 Fungsi Kontrak Pembelajaran 
Kontrak    pembelajaran    penting   dalam    pembelajaran    tugasan    yang berasaskan tahap keupayaan kendiri untuk membolehkan :

a.         pelajar mengenal pasti dan merekod,
b.         menetapkan objektif dan matlamat pembelajaran kendiri, 
c.         mengenal pasti kaedah-kaedah yang akan diambil untuk mencapai matlamat tersebut.
 
 
7.2.3 Bagaimanakah kontrak pembelajaran digunakan?
  • Penilaian objektif tugasan 
  • Hasil Pembelajaran 
  • PenilaianFormat / Bentuk
 7.2.4 Format Kontrak Pembelajaran
Keperluan Kontrak Pembelajaran boleh dibuat dalam bentuk tertentu mengikut keperluan tugasan dan pihak yang terlibat. Sesetengah tugasan memerlukan kontrak   yang   amat   formal,   yang   prosedurnya  dinyatakan   dengan   jelas.
Sebaliknya sesetengah kontrak pembelajaran juga boleh dibuat secara tidak formal tetapi terancang dan jelas.
 
Contoh Format Kontrak Pembelajaran Individu


KONTRAK PEMBELAJARAN  
Mata Pelajaran : ............................................................ Nama       : .
Tahun/Tingkatan :.....................................
Tugasan : .....................................................................  
Objektif :
1..................................................................

2..................................................................

3..................................................................




Perkembangan
Peringkat
Apa yang ingin
dicapai       pada peringkat ini
Bagaimana
akan dilaksanakan pada  peringkat ini
Tempoh   masa
pelaksanaan peringkat ini
Bagaimana
penilaian   peringkat ini dibuat
Catatan





































































Tandatangan murid     Tandatangan rakan sebaya      Tandatangan guru

......................    .......................         ...........................       
Nama:                       Nama:                          Nama:


 
7.3 Penilaian Melalui Soal Jawab 
Teknik soal jawab merupakan teknik yang paling lama dan paling popular digunakan dalam bidang pendidikan. Penggunaan teknik ini dalam P&P, Bahasa Melayu akan dapat   melahirkan interaksi antara guru dan pelajar secara berkesan. Di samping itu, ia dapat dijadikan teras kepada pembinaan konsep- konsep,  kesanggupan  memberi  penyataan  dan  melahirkan  perasaan, penglibatan dan percaya diri dalam kalangan pelajar.

 
7.3.1 Cara Pelaksanaan
Teknik ini dilaksanakan dengan cara guru mengemukakan soalan-soalan yang berkaitan dengan isi pelajaran dan pelajar dikehendaki memberikan tindak balas yang sewajarnya. Biasanya, soalan-soalan yang dikemukakan memerlukan pelajar berfikir, di samping dapat menguji dan menilai apa yang diajar. Kejayaan penggunaan teknik ini dalam P&P bergantung kepada kebolehan guru untuk menguasai teknik menyoal.

No comments:

Post a Comment