Thursday 8 December 2011

Tajuk 3: Jadual Spesifikasi Ujian


3.2 Definisi / Konsep Jadual Spesifikasi Ujian ( JSU)

Kandungan Ujian tentang topik-topik pelajaran.
Aras Kemahiran yang mengikut taksonomi objektif pendidikan.
Pemberatan (%) pada kandungan aras kemahiran berdasarkan lama masa mengajar dan
kepentingan sesuatu kemahiran itu diajar.
Bentuk ujian  sama ada    berbentuk objektif, esei, amali, kertas kursus dan lain-lain.
Bilangan item yang mengikut bentuk, kandungan dan aras kemahiran.

Kepayahan atau kesukaran item yang berada dalam lingkungan 20 % - 80%.

 
3.3 Kepentingan JSU

Mengelakkan daripada membina ujian secara sembarangan.

Menjamin kesahan isi kandungan sesuatu ujian.

Menimbulkan rasa kepentingan topik-topik dan aras-aras kemahiran.

Menentukan perseimbangan antara topik-topik dengan aras-aras kemahiran yang diuji.
Memberikan panduan untuk membentuk format ujian.
 
3.4 Langkah-langkah Membina JSU


Langkah I : Senaraikan tajuk-tajuk yang hendak diuji

Langkah II: Tentukan soalan yang akan dibina itu
a. soalan objektif (30 soalan)
b.1 markah bagi 1 item
c.  jumlah soalan bagi setiap topik dikira:

=    Jumlah masa      X Jumlah soalan

Jumlah Masa keseluruhan

 
Langkah III: Tentukan model aras kesukaran item

Biasanya JPU menggunakan taksonomi objektif pendidikan Bloom

Tiga domain: kognitif, afektif, dan psikomotor


Domain Kognitif

6.
Penilaian
  Sukar

5.

Sintesis


4.

Analisis


3.

Penggunaan


2.

Kefahaman


1.

Pengetahuan

Mudah

  
Langkah IV Apakah jenis ujian yang akan diuji?


  • Ujian objektif
  • Ujian struktur
  • Ujian esei, dan lain-lain.
Langkah V:
  •  Tentukan bilangan soalan bagi setiap komponen (objektif, struktur, esei dll)
  • Penentuan aras kesukaran soalan (soalan mudah soalan sukar)
  • Pemarkahan

Langkah VI
  •  Nyatakan mata pelajaran
  • Nyatakan tingkatan
  • Susunan nombor soalan mengikut tajuk
Rumusan

Dalam penilaian, JPU berperanan penting.  Orang-orang yang berkaitan dengan ujian seperti calon, guru yang mengajar dan ibu bapa berhak dalam erti kata sebenarnya menolak sesuatu ujian itu jika diragukan kesahannya.  Justeru, data yang tercetus daripada ujian yang sedemikian tidak layak digunakan bagi tujuan pemilihan, pengkelasan atau bimbingan.
 

No comments:

Post a Comment